Áldozatsegítő szolgáltatások fejlesztése alprojekt
Az alprojekt keretében az áldozatsegítő szolgálat minőségi fejlesztése, elérhetőségének javítása, a rendelkezésre álló segítségnyújtási lehetőségek bővítése valósul meg a korábbi tapasztalatok figyelembe vételével. Az alprojekt végrehajtása az alábbi tevékenységi elemek megvalósítására épül:
Pszichológiai segítségnyújtás rendszerének kialakítása az Észak-magyarországi
régióban.
Az Áldozatsegítő Szolgálatnál alkalmazott pszichológus megteremti a bűncselekmények
áldozatai számára a szakszerű lelki segítségnyújtás lehetőségét.
Az áldozatok az Észak-magyarországi régió három területi áldozatsegítő szolgálatának
bármelyikénél hozzájuthatnak a pszichológiai segítségnyújtáshoz. Az áldozatok
fogadása nem kötött a lakóhelyhez vagy a bűncselekmény elkövetési helyéhez,
azaz bármely – a projektbe bevont – területi áldozatsegítő szolgálattól kérhetnek
segítséget. Minderre munkanapokon, az előre meghirdetett ügyfélfogadási időben
kerül sor.
A működés kezdeti szakaszában a pszichológus és a területi áldozatsegítő szolgálat
munkatársa közösen fogadja a segítséget kérő áldozatokat. A közösen lefolytatott
első interjú és az azt követő megbeszélés előnye, hogy a pszichológus megismerkedik
a segítségnyújtás már létező folyamatával, az áldozatsegítő munkatársak pedig
tapasztalatot szereznek azzal kapcsolatban, hogy melyek a krízisállapot, a trauma
jelei, mely esetekben látja a pszichológus indokoltnak a pszichológiai segítségnyújtás
felajánlását, ezt hogyan lehet hatékonyan megtenni.
A működés második, esetleg harmadik hónapjától a pszichológus külön fogadja
az áldozatokat. Az áldozattal az áldozatsegítő szolgálat munkatársa találkozik
először. Az áldozatsegítő a bűncselekmény okozta problémák és lehetséges segítségnyújtási
elemek mérlegelése után, utóbbi keretében ajánlhatja a pszichológiai segítségnyújtás
lehetőségét. Az áldozatok minden esetben, a felajánlást követően, kérésükre
részesülhetnek a segítségnyújtás e formájában. Az átirányításra rögtön és helyben
sor kerülhet, amennyiben az áldozat ezt igényli. Ha egy későbbi időpontban szeretne
a pszichológussal találkozni vagy a pszichológus foglalt, akkor erre előjegyzés
alapján van lehetősége.
A pszichológus egyéni krízisintervenció keretében nyújt segítséget. Az egyéni
krízisintervenció a krízisben lévő személyek számára azonnali segítségnyújtás,
amely során a segítő a problémára, az áldozat problémamegoldó képességére koncentrál
és az egyensúlyi állapot visszaállítását célozza. Igény esetén, ha megfelelő
számú, azonos problémával küzdő áldozat kerül a pszichológus látókörébe, a pszichológus
terápiás csoportot szervezhet, vezethet. A pszichológus feladata az áldozatoknak
nyújtott közvetlen segítségen túl az önkéntesek képzésében, esetmegbeszélő rendszerében
való részvétel is.
24 órás telefonos diszpécser szolgálat kialakítása és működtetése az érintett három régiót lefedve.
0680/225-225
A 24 órás telefonos diszpécserszolgálat segítségével az áldozatsegítő szolgálat elérhetősége folyamatosan biztosítható. Munkaidőben és munkaidőn kívül (este és hétvégén) a bűncselekmények áldozatai ingyenesen hívható zöld számon kaphatnak a helyzetnek megfelelő tájékoztatást, tanácsadást, valamint az önkéntes hálózattal együttműködve a három kiemelt régió területén közvetlen segítséget. A diszpécser tájékoztatást ad az áldozatnak a lehetséges segítségnyújtási formákról, ezek elérhetőségéről, akár az áldozatsegítő rendszeren belül, akár a szociális, gyermekvédelmi és egészségügyi ellátórendszerben. A tájékoztatás emellett kiterjed az áldozatok jogaira, különös tekintettel a büntetőeljárásbeli jogaikra.
Önkéntes hálózat kialakítása az érintett három régióra kiterjedően.
Az önkéntesek „alkalmazásának” célja, hogy a bűncselekmények áldozatai olyan
településeken és olyan időszakokban is segítséghez juthassanak, ahol és amikor
ez a projekt előtti rendszerben nem volt megoldható.
Az önkéntes rendszer keretében helybeli, kiképzett önkéntesek nyújtják az érdekérvényesítés
elősegítése körébe tartozó segítségnyújtási szolgáltatásokat az áldozatoknak:
tájékoztatják a különböző intézmények nyújtotta lehetőségekről, jogaikról; segítséget
nyújtanak az ügyintézésben, egészségügyi ellátás igénybevételében; ezen túlmenően
feladatuk az alapvető lelki segítségnyújtás, erkölcsi és érzelmi támasz biztosítása.
Az önkéntesek mindezt olyan időben és helyen teszik, amikor és ahol a jelenleg
működő szolgáltatások nem elérhetőek az áldozatok számára.
Az önkéntesek két módon kerülhetnek kapcsolatba az áldozattal: a diszpécserszolgálat
küldi őket az esethez, vagy a területi áldozatsegítő szolgálat munkatársai,
attól függően, hogy melyik szervezeti egységnél jelentkezik a szolgáltatást
igénybe venni kívánó áldozat. Az önkéntesek az általuk nyújtott szolgáltatásokat
esetnaplóban rögzítik a feladat ellátását követően, így követhető a tevékenységek
megvalósulása. Az eset lezárását követően az önkéntes haladéktalanul tájékoztatja
a küldő szervezeti egységet (területi áldozatsegítő szolgálat vagy diszpécserszolgálat)
arról, hogy milyen segítséget nyújtott.
Az önkéntes rendszert működtető önkéntes szervezők a hivatali munkaidőben dolgoznak.
Az önkéntesek munkarendje az általuk szabadon vállalt időkerethez igazodik,
amely eshet a hivatali munkaidőre vagy azon kívülre.
A bevezetendő fejlesztéseket támogató tevékenységek
Az áldozatsegítés kulcseleme a tájékoztatás megszervezése. Az áldozatsegítő
szolgáltatásokhoz kapcsolódó tájékoztató tevékenység kétirányú. Cél egyrészt
a már áldozattá vált személyek minél szélesebb körű elérése, a szolgáltatásokról
történő tájékoztatásuk. Ennek érdekében az alprojekt keretében különböző formátumú
és jellegű tájékoztató anyagok elkészítésére kerül sor. Ilyenek elsősorban a
szórólap, amely az egyes szolgáltatási formákat és a szolgáltatások elérhetőségét
tartalmazza és a kártyás információs lap, amely néhány alapinformációt közöl,
de nagyon könnyen kezelhető. Ezeket a tájékoztató anyagokat a rendőrség és az
önkéntesek teszik hozzáférhetővé a már áldozattá vált személyek számára. A tájékoztató
anyagok megszövegezésében részt vehetnek az érintett három régió áldozatsegítő
szolgálatának munkatársai.
További célkitűzés az áldozattá válás veszélyének kitett állampolgárok figyelmének
felhívása. A plakátok és a reklámtárgyak a célcsoport különböző rétegeinek figyelemfelhívását
szolgálja, a zöld szám járműfelületen történő hirdetése pedig az általános,
szélesebb körű elérést biztosítja.
Az alprojektben nagyon fontos szerepet kap a szakemberek felkészítése
és szupervíziója.
A projekt elején az alprojekt szakmai megvalósítói (pszichológusok, önkéntes szervezők és diszpécserek), továbbá a három régió áldozatsegítői és a projektmenedzsment képviselői is részt vesznek az Igazságügyi Hivatal által szervezett négynapos felkészítő szemináriumon.
A diszpécserek a projekt kezdetén telefonos kommunikációs tréningen
vesznek részt, majd a szolgáltatás megvalósítása során folyamatosan, külső szakértők
szupervíziót biztosítanak. A diszpécserek később hospitálást végeznek a megyei
áldozatsegítő szolgálatnál, illetve a telefonos segítségnyújtás területén működő
szervezeteknél (pl. Menhely Alapítvány diszpécserszolgálata, OKIT). A hospitálás
célja, hogy a diszpécserek megismerkedjenek a segítségnyújtás folyamatával,
annak gyakorlati megvalósulásával, lépéseivel, és az intézményes ellátóhálózattal.
Az áldozatsegítés rendszerébe újonnan beépült szereplőkkel (önkéntesekkel,
diszpécserekkel, pszichológusokkal) való együttműködés érdekében az áldozatsegítők
két képzésen vesznek részt, ezek a mentorképzés, illetve a dinamikai ismeretek
átadása tréning. A mentorképzés a meglévő szakmai tapasztalatok birtokában az
áldozatsegítés új szereplőinek mentorálására, szakmai navigálására utal, a rendszerbe
való beilleszkedésük elősegítésére. A dinamikai ismeretek átadása a segítő kapcsolatra
vonatkozó tudás átadását, és a konfliktuskezelés dinamikájának elsajátítását
jelenti.
Az önkéntesek felkészítése érdekében egy interjútechnikák elsajátítását
lehetővé tevő, empátiafejlesztő, esetkezelést segítő tréning szervezésére kerül
sor. Az önkéntes hálózat hatékony működtetése céljából, a projekt előrehaladásával
párhuzamosan, az önkéntesek esetmegbeszéléseken vesznek részt. Az esetmegbeszéléseket
az Észak-magyarországi régióban a projekt keretében foglalkoztatott pszichológusok
vezetik majd, az Észak-alföldi és a Dél-dunántúli régiókban pedig külső szakértők.
Az alprojekt megvalósítása keretében az áldozatsegítő szolgálat lehetőséget
biztosít az önkénteseknek az áldozatsegítő szolgálatnál való hospitálásra. A
hospitálás célja és tematikája megegyezik a diszpécserek hospitálásánál leírtakkal.
Az áldozatokkal foglalkozó pszichológusok külső szakértők bevonásával
történő szupervíziója is az alprojekt részét képezi, amelyre kéthavonta, rendszeresen
kerül majd sor.
Mind a szakmai megvalósítók, mind az önkéntesek részt vesznek
a Miskolci Egyetem által szervezett, „Az áldozatpolitika új irányai Magyarországon”
című képzésen. A képzés során a résztvevők elsajátítják a bűncselekmények áldozatainak,
mint speciális célcsoportnak a sajátosságait, ezen belül a hazai bűnügyi helyzet
jellemzőit, a sértetté válás szituációját, az ezt követő büntetőeljárási folyamatokat,
az áldozat szerepére vonatkozó információkat. Fontosak az arra vonatkozó ismeretek
is, hogy a krízisállapotban lévő áldozat milyen segítséget igényel, és az áldozatsegítés
különböző eszközei milyen szerepet töltenek be ebben.
A kiemelt projekt megvalósítása keretében az Igazságügyi Hivatal tematikus roadshowt szervez, amelynek során az áldozatsegítő szolgáltatások fejlesztése alprojekt keretei között megvalósított új szolgáltatások bemutatására is sor kerül. A pszichológusi, önkéntesi és a diszpécserek által nyújtott áldozatsegítő szolgáltatások tapasztalatainak részletes ismertetése zárókonferencia keretében történik meg. Az áldozatsegítés alprojekt keretében három kiadvány készül majd, melyek az önkéntesek, a pszichológus, valamint a diszpécserszolgálat áldozatsegítésben betöltött szerepét ismertetik. Ezekből a kiadványokból valamennyi, Magyarországon működő egyetem jogi kara kap egy-egy példányt, hogy az egyetemi vagy a tanszéki könyvtárban elérhetővé váljanak a diákok számára. A kiadványok letölthető formában elérhetőek lesznek az Igazságügyi Hivatal, valamint az Igazságügyi és Rendészeti Minisztérium honlapjain is.
A projekt kiemelt célja, hogy a kísérleti program alapján olyan eljárásrendek,
módszertani leírások készüljenek, amelyek később alkalmasak az Áldozatsegítő
Szolgálat és az áldozatsegítés rendszerébe beépült további szakmai megvalósítók
(önkéntes szervezők, diszpécserek, pszichológusok) általi alkalmazásra és különösen
arra, hogy az Áldozatsegítő Szolgálat szervezeti fejlesztéséhez, az új segítségnyújtási
elemek hosszú távú integrálásához támpontot nyújtsanak. Ezáltal a projekt során
megszerzett szakmai tapasztalatok széles körben intézményesülhetnek a bűncselekmények
áldozataival végzett szakmai munkában.
Az alprojekt megvalósítója az Igazságügyi Hivatal, a tájékoztató anyagokat, szórólapokat stb. a központi kommunikáció keretében az Igazságügyi és Rendészeti Minisztérium készítteti el.